Vanliga misstag som ledare gör med feedback

Dela gärna inlägget om du tycker att det är bra :)

Vanliga misstag när ledare ger feedback

De flesta chefer och medarbetare tycker att det är viktigt med feedback men många gör misstag när de jobbar med feedback.

Det som oftast hindrar ledare mest (och även andra) från att ge meningsfull feedback är rädsla.

Feedback kan vara känsligt eftersom du antagligen inte vill skada någon annans känslor. Men du gör inte dina medarbetare eller kollegor någon tjänst genom att hålla inne med din feedback.

Sanningen är att de flesta medarbetare längtar efter feedback. Vi behöver feedback för att växa som människor och för att ständigt förbättra oss.

Det finns tre vanliga misstag som ledare gör när det gäller feedback. Alla misstagen beror vanligtvis på rädsla.

Misstag 1: Du är inte tillräckligt tydlig när du ger feedback

Din feedback måste vara specifik. Ju mer specifik du är, desto bättre. Ledare är ofta för vaga eftersom de är rädda för att gå för djupt och verkligen berätta om vad det är du vill se mer av eller att din medarbetare ska göra annorlunda.

Misstag 2: Väntar för länge

Återigen är detta beteende sannolikt rotat i rädslan för att konfrontera någon direkt. Många ledare väntar med sin feedback till det årliga medarbetarsamtalet och ger all feedback vid detta tillfälle. Det är ett stort misstag. Ju närmare din feedback är beteendet du vill ändra eller förstärka, desto mer sannolikt är det att din feedback får de effekter som du önskar.

Misstag 3: Tror att man måste ge beröm innan man kan ge kritik

Detta sätt att ge feedback fungerar ofta dåligt. Dina medarbetare lyssnar inte på den utvecklande feedbacken om du väver in den i en massa beröm. Återigen är detta rotat i rädsla. Idén med denna metod är att feedback inte kommer att vara lika jobbig att få eller ge om den omges av beröm.

Som chef behöver du ibland vara modig. Kom ihåg att dina medarbetare vill ha feedback, och om du ger feedback för att verkligen hjälpa dem, kommer de att respektera dig för det.

Var ärlig, modig, tydlig och relevant när du ger feedback.

Vill du läsa mer om hur du ger och tar feedback så kolla in detta blogginlägg.

Lycka till!

 
Gillar du våra blogginlägg? Prenumerera på vår blogg här och få dem direkt till din email.

Vill du bli en ännu bättre ledare?

Prova Puls självcoachingmodul!

En digital ledarcoach som skapar grymt bra ledare.

Varför finns Puls Solutions?

Puls Solutions finns därför att vi vill förändra världen kring hur man arbetar med medarbetarengagemang.

Vi erbjuder en AI baserad engagemangsplattform för att skapa rätt förutsättningar för en god arbetsmiljö och ett högt medarbetarengagemang. En plattform som är chefens bästa vän.

Vår plattform gör medarbetarna delaktiga, avlastar cheferna och hjälper dem att prioritera och implementera förbättringar som leder till ökat medarbetarengagemang och ökat affärsresultat. På riktigt.

Läs mer om Puls engagemangsplattform här.

Mer från vår blogg som du kanske gillar?

I tider av ekonomiska utmaningar blir medarbetarengagemang en nyckelfaktor för framgångsrika organisationer. Under dessa tider är det mer avgörande än någonsin att …

När vardagen drar igång kan kalendern snabbt fyllas med uppgifter och möten. Att hantera sin tid effektivt blir då en viktig nyckel …

Varför är det viktigt att du som chef ger feedback till dina medarbetare? Det finns många fördelar med att aktivt jobba med …

Gillar du våra blogginlägg?

Få dem skickade till dig så du inte missar några tips!

Rulla till toppen