När jag blev ny ledare för första gången hade jag en hel del funderingar kring vad jag skulle göra och inte göra, hur mycket skulle jag blanda mig i andras jobb, vad skulle jag fokusera på, hur beter en ledare sig, osv…
Är du ny som ledare och chef så har du säkert också många tankar som cirkulerar. Jag har satt ihop några misstag och tips i nedan lista för att hjälpa dig att undvika dessa misstag. Listan är baserade på mina egna misstag och andra ledares misstag som jag har observerat genom åren. En lista som jag hade önskat att jag haft 2004 när jag blev chef för första gången.
Tro inte att förtroende bara handlar om teambuilding
Det räcker inte med att åka iväg på lite teambuilding och tro att man ska bygga förtroende i en grupp. Att bygga förtroende gör man genom beteenden: vad man gör och vad man säger. Det handlar om att vara ärlig, visa sig sårbar och visa att du kan göra fel. Det handlar om att förklara avsikten med sina handlingar och hålla sina löften. Detta gäller dig som ledare och även dina medarbetare.
Teambuildingaktiviteter är ett bra sätt att lära känna varandra på och att börja bygga förtroende.
Men att bygga förtroende på riktigt är något som du gör varje dag. Här kan du läsa mer om hur man bygger förtroende som ledare.
Du tror att en ledare måste vara en mycket upptagen person
Idag är det många ledare som inte prioriterar att vara chefer. De säger att de har inte tid för att de är så operativa. Jag menar att de prioriterar fel.
De bästa ledarna hjälper sina medarbetare att navigera i vardagen och ger struktur kring vad som behöver göras. De stöttar och coachar sina medarbetare att utvecklas och de är tydliga med varför deras medarbetares arbete betyder något och vad det leder till.
Men du kan inte göra det som ledare, om du gömmer dig i din e-postinkorg hela dagen, eller om du är ute och reser för att besöka kunder eller leverantörer varje vecka.
Var tillgänglig som ledare och låt dina medarbetare göra sitt jobb, och fokusera på vad som är viktigast för dem för att de ska lyckas: Fokusera på att vara en bra ledare.
Du tror att du ger tillräckligt med feedback
Vi människor är uppmärksamhetsnarkomaner. Vi älskar att få beröm och bli sedda av våra chefer ofta och vi vill gärna ha feedback så att vi vet att vi är på rätt väg. Så lär dig hur du ska jobba med feedback och ge feedback ofta. Strössla med massor av beröm och ge utvecklande feedback när det behövs. Här är ett blogginlägg som handlar mer om feedback.
Du tror att du kan vara dina medarbetares kompis
När jag blev chef första gången så blev jag chef över den grupp som jag själv varit medarbetare i. Såklart hade jag bättre relation, även kompisrelation, med vissa av mina medarbetare. Det kan vara mycket svårt att bli chef för sina gamla kollegor och kompisar, och även innebära en stor risk att man tappar förtroendet för den nya ledaren om hen är bättre kompis med vissa än andra.
Men att inte vara för mycket kompis med dina medarbetare (i varje fall när det gäller arbetet) innebär inte att du ska vara en skitstövel mot dina medarbetare. Men överkompensera inte genom att vara alltför förstående och trevlig alla gånger. Ditt jobb är inte att vara deras kompis.
Ditt jobb är att ge gruppen rätt förutsättningar för att må bra och prestera maximalt. Det innebär bl.a. att ibland behöver du vara tuff och ifrågasätta arbetssätt, prestationer, mål osv. Det innebär att du behöver ge feedback på sådant som är bra och sådant som kan göras bättre. Det innebär att du måste ta hand om konflikter, direkt, och reda ut dessa.
Var dig själv och var en person som man gillar att jobba med, men som man också respekterar som ledare.
Du löser dina medarbetares problem därför att du har mer domänkompetens
Det är så lätt att hoppa in och göra jobbet åt en medarbetare som har utmaningar, speciellt när högre chefer ringer dig och berättar om hur akut allting är. Ibland går det säkert snabbare och blir kanske t.o.m. lite bättre om du tar över en medarbetares arbetsuppgift och gör jobbet.
Men det bör du akta dig för.
Detta får dina medarbetare att känna sig överkörda, de tappar förtroende för dig och de tänker säkert ”Varför ska jag jobba här när du kan allting bäst?”.
Ibland är det såklart superakut men då får man ha en dialog med sin medarbetare först om hur allvarlig situationen är. Låt medarbetaren göra jobbet och ha en nära dialog om vilket stöd hen behöver, vad du kan hjälpa till med och vad din medarbetare ska göra.
Jaget går inte före laget
Om du ska lyckas som ledare så måste du gilla att jobba med människor. Det räcker inte att du är bäst på ditt jobb, kompetensmässigt, du måste vara passionerad att se andra människor lyckas.
Att få dina medarbetare att lyckas och att framhäva att det är ni som team som lyckas bygger inte bara förtroende för dig som ledare, det hjälper dig också i din karriär. Dina chefer kommer att inse att det är ditt ledarskap som är en starkt bidragande orsak till att ni som team presterar och mår bra.
Alla gör misstag, även ledare. Nu har du fått några av de misstag som jag har gjort och andras som jag har sett. Hoppas du kan lära dig något av dessa.