Inre och yttre motivation
Kan man som ledare motivera sina medarbetare egentligen? Det korta svaret är ”Nej”. Om man inte själv är motiverad för att jobba med det man gör och den arbetsplats som man valt att jobba på, då har man fel yrke eller jobbar på fel ställe. Här har man faktiskt ett eget ansvar att ”välja sin chef” och välja vad man vill göra och vad man vill arbeta med.
Vad du som ledare kan göra är att skapa rätt förutsättningar för att teamet och medarbetarna som du leder fortsätter att vara motiverade och kanske t.o.m. leda på ett sätt som gör att teamets motivation ökar.
När man pratar om motivation så behöver man skilja på inre och yttre motivation:
Yttre motivation - jag måste
Inre motivation - jag vill
- Lön
- Bonus
- Förmåner
- Tjänstebil
- Titlar
- Hot om bestraffningar
- Konkurrens inom team
- Flow
- Det är kul
- Det är intressant
- Det är utmanande och utvecklande
Ibland när man frågar medarbetare varför de går till jobbet så svarar de ”lönen” och att en höjd lön är det som skulle påverka motivationen mest. Men detta är en farlig väg att gå. De yttre motivationsfaktorerna måste vara marknadsmässiga, och man ska känna att man har rättvisa förmåner och villkor. Annars blir de ett problem för motivationen. Men har man marknadsmässiga förmåner, lön och andra villkor så leder en ökning av dessa bara till en kortsiktig höjning av motivationen. T.ex. om du har en marknadsmässig lön och får en löneförhöjning, då blir du såklart glad och kanske lite extra motiverad några dagar. Men snart blir detta det nya normala, och man vill ha ännu mer i lön för att känna sig motiverad igen.
Se till att medarbetarna har marknadsmässiga villkor och jobba sedan med den inre motivationen. Här kan du som ledare genom ditt ledarskap verkligen påverka och skapa rätt förutsättningar för en hög motivation hos dina medarbetare.
Vad gör oss motiverade?
Om det inte bara är lönen och förmånerna som gör oss motiverade, vad är det då som driver den inre motivationen? Vi har tre grundläggande psykologiska behov (Deci & Ryan 2000) som vi alla behöver tillfredsställa för att vi ska känna oss motiverade: behovet av autonomi, behovet av kompetens och behovet av samhörighet.
Behovet av autonomi
Behovet av kompetens
Behovet av samhörighet
Autonomi är ett behov som innebär att vi vill vara med och påverka, vi vill vara delaktiga och förstå varför vi gör olika saker:
- Upplevd valfrihet
- Möjlighet att styra över sitt liv
- Förstår ”varför”, t.ex. varför vi har dessa mål och varför jag gör dessa uppgifter
- Vara med och påverka
- Vara delaktig
Behovet av kompetens innefattar bl.a. att vi vill känna oss duktiga och utvecklas:
- Känna oss duktiga
- Behärska men också utmanas
- Utvecklas och bli bättre
- Veta hur man gör
- Få bekräftelser
Vi har ett behov av att känna samhörighet med andra människor. Att känna samhörighet innebär t.ex.:
- Det finns människor som bryr sig om mig
- Vi har förtroende för varandra
- Jag känner mig omtyckt
- Jag blir respekterad för den jag är och mina åsikter
- Jag har trygga och stabila relationer
Genom ditt ledarskap kan du skapa rätt förutsättningar för dina medarbetare att bli motiverade. Du har faktiskt en väldig stor påverkan på deras motivation. Men en medarbetare måste vara motiverad i grunden för vad man ska göra och var man ska jobba. Genom ditt ledarskap kan du gasa eller bromsa denna motivation.
Vad händer när grundbehoven inte blir uppfyllda?
Vi föds alla med grundbehoven autonomi, kompetens och samhörighet, men tyvärr hamnar vi ibland i miljöer och under ledare som inte främjar dessa behov. Då kommer vi att börja söka sätt att skydda oss själva på, för att åstadkomma bästa möjliga anpassningar till det läge vi befinner oss i. Saknas uppfyllelse av grundbehoven så blir ofta yttre motivationsfaktorer (lön, förmåner, status, etc) mycket mer viktiga, för att därigenom få respekt från omgivningen. Dessutom kan negativa beteenden utvecklas, t.ex. att vi skyller ifrån oss, vi blir passiva, vi vågar inte fatta beslut, vi blir mindre innovativa, vi vågar inte ta risker och vi blir illojala.