TePe Munhygienprodukter är ett företag med lång historia av tillväxt inom munhygienprodukter
TePe Munhygienprodukter AB, grundat av familjen Eklund 1965, är ett internationellt företag med huvudkontor i Malmö, Sverige. TePe har ca 460 anställda och en omsättning på 1084 MSEK (2022). Baserat på hållbar innovation och en vision om friska leenden för livet, erbjuder TePe ett komplett sortiment av produkter och lösningar för en god munhälsa, utvecklade i samarbete med tandvårdsexpertis. TePe har använt Puls+ sedan 2021 och vi ställde några frågor till Charlotte Lundgren, Team & Leadership Development Manager på TePe Munhygienprodukter.
Utmaningen
TePe har alltid lagt stor vikt vid relationen och dialogen mellan chef och medarbetare. Innan TePe integrerade Pulsᐩ i sin verksamhet saknade man verktyg för att på bästa sätt kunna stötta dialogen i vardagen. I takt med att TePe har växt har även behovet av kontinuerlig och strukturerad guidning och support för både chefer och medarbetare växt.
TePe valde att jobba med Pulsᐩ för att driva eget ansvar och medarbetarengagemang
TePe valde att jobba med Pulsᐩ av fler orsaker, bl.a.: betoningen på att ansvaret för medarbetarengagemang ligger hos alla och envar, att kunna ge struktur och innehåll till dialogen mellan chef och medarbetare, tillhandahålla guider för såväl chefer som medarbetare, flexibilitet i set-up, snabb och kundnära support med hög kompetens inom medarbetarengagemang och systemet.
Pulsᐩ lanserades genom att först skapa en projektgrupp som tog fram ett anpassat upplägg och anpassade frågor för TePe. Efter lanseringen så används data från Pulsᐩ löpande för att identifiera trender och viktiga frågeställningar. TePe har också infört ett ”worklife balance”-index för att fokusera på ett hållbart arbetsliv.
TePe har provat lite olika mätfrekvenser och landat i att göra pulsmätningar tre gånger om året, med en enhetlig uppsättning frågor för alla anställda världen över. ”Vi har samma frågor och set up world wide, både blue-collar och white-collar i Sverige samt alla internationella dotterbolag” säger Charlotte. HR stödjer chefer och team vid varje mätning, och varje team ansvarar för sina egna resultat och handlingsplaner.
Chefer som aktivt använt Pulsᐩ metodiken har lyckats skapa mer välfungerande och välmående team
Sedan introduktionen av Pulsᐩ har TePe förändrat sin kommunikation kring medarbetarengagemang, vilket nu sker mer strukturerat och kontinuerligt. Pulsᐩ har gett både chefer och medarbetare konkreta verktyg för dialog och självreflektion.
Genom att arbeta med Pulsᐩ upplever TePe flera positiva effekter, bl.a. har man upplevt ökad medvetenhet kring viktiga områden för engagemang och en förenklad process för att identifiera och åtgärda problemområden. Man upplever att det är enklare att sätta fingret på var det skaver.
Genom att använda Pulsᐩ har olika team kunnat vända negativa trender till positiva. ”Vi ser också att chefer som aktivt valt att ta till sig Puls-metodiken och arbetat in det i verksamheten har mer välfungerande och välmående team” säger Charlotte.
Tips till andra organisationer som vill lyckas med Pulsᐩ och som vill öka medarbetarengagemang
På TePe har man ett genuint förankrat engagemang i sin vision. ”Vi är många som på riktigt gillar våra produkter och vad de bidrar till. Kopplar vi detta engagemang till Pulsmätningarna så är många angelägna om att bibehålla vårt genuina engagemang för det vi vill åstadkomma” menar Charlotte.
På bred front kommunicerar och medvetandegör man komponenterna för engagemang och man har även sett vad som händer när man inte har ett högt engagemang, dessa erfarenheter bidrar också till att man vill jobba med engagemang. ”Vi kommunicerar även att vår allra viktigaste KPI i Puls+ är svarsfrekvensen. För att kunna tolka resultat på ett vettigt sätt måste vi ha så många svar som möjligt. Utan relevant input ingen relevant output” menar Charlotte.
På TePe har man en stor andel medarbetare inom kategorin blue-color. För att lyckas med Puls+ hos dessa medarbetare ger Charlotte följande tips:
- Gör det enkelt att svara.
- Avsätt tid för att individuellt svara, gör det till prioriterad arbetsuppgift.
- Avsätt tid för att följa upp resultatet i teamet. De team som återkommande får hög svarsfrekvens är de team som också på något sätt pratar om resultatet efter en genomförd Puls. Hoppar man över detta moment tenderar relevansen med Puls att urvattnas ganska fort.
Snabbfakta
Vem: Charlotte Lundgren, Team & Leadership Development Manager
Bransch: Tillverkning & Industri
Favoritfunktioner:
- Överskådligt och transparent system för alla
- Du kan växla mellan olika språkversioner och du har enkelt tillgång till guider
- Uppskattar de digitala kunskapsträffarna
- Okomplicerat och snabb feedback och support