Safeture - ett växande SAAS-bolag
Safeture är ett svenskt SAAS-bolag med fokus på säkerhets- och riskhanteringslösningar för anställda över hela världen. Safeture erbjuder en plattform som fungerar som en teknologisk knutpunkt i ett ekosystem för riskhantering, med målet att tillhandahålla ett heltäckande tillvägagångssätt för att säkerställa de anställdas säkerhet, särskilt i situationer av resor eller distansarbete. Vi ställde några frågor till Jonas Brorson, CMO på Safeture AB.
Internationell tillväxt ledde till nya utmaningar
Initialt diskuterade man medarbetarengagemang och medarbetarskap genom personliga, enkla sammankomster runt ett bord där teamet gemensamt adresserade sina utmaningar. Men när företaget växte globalt, blev det svårare att identifiera utmaningar och behov, särskilt på kontor belägna i andra världsdelar.
Arbetet med Pulsᐩ har bl.a lett till starkare gemensamma värderingar
För att adressera dessa utmaningar valde Safeture att implementera Pulsᐩ för att få ett mer strukturerat och datadrivet verktyg för att mäta och förstå medarbetarengagemang.
Numera använder Safeture Pulsᐩ för att genomföra mätningar två gånger per år. Resultaten diskuteras öppet under företagets allmänna möten och inom teamens veckomöten. ”Mätningarna har också lett till skapandet av gemensamma värderingar och diskussionerna kring resultat och åtgärder är integrerade i våra utvecklingssamtal” säger Jonas.
Safeture har blivit mer proaktiva genom att använda Pulsᐩ
Safeture har ändrat sitt arbetssätt med medarbetarengagemang från att vara reaktiva till att bli mer proaktiva, vilket innebär att de snabbt agerar på signaler och adresserar potentiella problem tidigt. Genom att använda Pulsᐩ har Safeture ersatt subjektiva känslor med objektiv data vilket ger en starkare grund för diskussioner och beslut.
Med hjälp av Pulsᐩ, har Safeture även kunnat betona vikten av medarbetarnas välbefinnande och visualisera effekterna av kollektiva insatser. ”De konkreta förbättrade värdena gör det också lättare att se resultatet av gemensamma ansträngningar men också fokusera på sådant som annars flyger under radarn” säger Jonas.
Vilka tips skulle du ge till andra som vill lyckas med Pulsᐩ
Jonas tror att framgången i deras pulsmätningar beror på en ödmjuk inställning och en förståelse för att riktig förändring tar tid. Jonas betonar vikten av att översätta insikter till konkreta åtgärder och att engagera medarbetarna i att finna lösningar.
Jonas rekommenderar andra företag att vara transparenta med resultaten, att involvera anställda i att finna lösningar, och att främja en kultur där alla medarbetare känner sig både ansvariga och kapabla att bidra till företagets och deras egen framgång.
Snabbfakta
Vem: Jonas Brorson, CMO
Bransch: Säkerhet- och riskhantering
Favoritfunktioner:
- Enkelt att jämföra resultatet med tidigare undersökningar
- Tydliga rekommendationer
- Fantastisk support